Pagina's

dinsdag 17 november 2015

Mijlpaal: Ella is jarig! En daarmee is de eerste cirkel rond!

In onze familie is oktober een echte verjaardagsmaand.En ook de jongste telg doet daar aan mee. Halverwege oktober vierden we haar verjaardag. Vanaf nu is ze ook geen echt ‘kleintje’ meer. Haar eerste jubileum is immers een feit! 10 jaar, mijn God. Wat gaat dat snel. Vanaf nu alleen nog tieners of (een beetje…..ahum) meer in huis.  Maar samen met haar verjaardag is er nog een andere feestje te vieren. namelijk het éénjarig bestaan van deze blog. De eerste naaipoging die ik ooit waagde waren de geschenkzakjes voor mijn meisje haar 9e verjaardag. Dus zijn we net een jaartje rond. En dat verdient een super lange blogpost.
“Ik ga daar niet om liegen. Ik ben niet de persoon om lang op voorhand aan de dingen te beginnen. Het kan dus zijn dat dat ook meespeelt in de deadlinestress.”

Zo lang de kinderen  naar de lagere school gaan, gaat hun verjaardag gepaard met heel wat werk voor de mama. Met veel liefde gedaan, versta me niet verkeerd. Maar het is intens. Ik ga daar niet om liegen. Ik ben dan ook niet de persoon om lang op voorhand aan de dingen te beginnen. Het kan zijn dat dat ook meespeelt in de deadlinestress.
Wat stond er dan op het programma?
Wel, eerst en vooral werd er getrakteerd in de klas. Traditioneel zijn dat cupcakes. Ik wil dat wel eens veranderen naar een gewone taart of cake of wafels of iets anders lekker. Maar liefst van al wilde de jarige cupcakes. Dus die kreeg ze. Twee cakejes per kindje en ook twee voor de juf, voor de meester van het vierde en de juf van het derde, plus een taartje voor de vriendjes uit andere klassen. In totaal kwamen we uit op zestig cakejes (!), opgedeeld in een jongens en een meisjes versie.

Voor de meisjes versie werden bloemetjes gemaakt uit suikerpasta, die op het taartje gekleefd werden met een laagje chocoladeglazuur. De bloemenhartjes zijn witte en zilveren suikerpareltjes. Alle decoratie is makkelijk van het taartje af te halen vooraleer het op te eten. Dat vind ik belangrijk omdat ik al dat suikerpastagedoe wel mooi maar niet bijzonder lekker vind. Maar ieder zijn mening natuurlijk en op deze manier ook ieder zijn ding! Jeeeej
Voor de jongens geen bloementjes maar discobolletjes weer bevestigd aan het cakeje met  behulp van een laagje chocoladeglazuur.



Met zijn drieën (de jarige, haar zus en ikzelf) hebben we er ons een heel poosje ‘zoet’ mee gehouden, met een hele kamer vol discobolletjes tot resultaat, maar ook met een prachtige schotel cakejes. En gezien ze alle bloemetjes zelf gemaakt had, vind ik dat mijn jongste hier wel een pluim verdient voor haar creaties.

Vervolgens werd het verjaardagsfeestje voor de vriendjes voorbereid. De genodigden waren allemaal meisjes en 1 jongen. Gezien meisjes van 10 zo stilaan echte ‘dametjes’ worden dacht ik dat een klein ritstasje altijd wel van pas zou kunnen komen als alternatief voor het snoepzakje (waar ze zo stilaan toch wat uitgroeien, dacht ik zo). Na wat wikken en wegen werd gekozen voor een ritstasje met een grote strik vooraan. Als kleurenthema werd voor zwart-wit gegaan, omdat ook het decoratie-thema voor het feestje zelf ‘all black and white’ zou worden. Past wel bij Halloween dachten we zo. En Halloween staat nu eenmaal ook om de deur te wachten, niet?


 


Voor de jongen werd een variant met een ster gemaakt. Voor hem zal dit waarschijnlijk wel nooit dienst doen als een toiletzakje of kleine clutch, maar als pennenzak kan het heel zeker ook dienen. Ziehier, het resultaat van het betere bandwerk.
En dan moest de decoratie nog volgen natuurlijk. Bij een verjaardag hoort een mooie feesttafel. Zoals ik al zei kozen we voor het thema zwart-wit en dus werd er heel wat zwart-wit materiaal voorzien: zwart gedecoreerde glazen, zwarte rietjes, witte borden, zwarte en witte servietjes, witte tafel, zwarte en witte stoelen en als zoethoudertjes witte chocolade en oreo’s!  Aan de ramen worden altijd slingers gehangen, die ik dit keer ook zelf maakte uit zwart en wit papier. Gewoon knippen, met de perforator gaatjes inknippen en met een touwtje ophangen. Gaat super goed! Ik gebruikte wel wat dikker papier zodat de letters niet weg schuiven over het papier.





Verder maakte ik ook nog twee ‘Honeycomb’ pomponnen  volgens een handleiding die ik ond bij aar. En eerlijk waar, die zijn veel makkelijker dan ze er uitzien. Zo hebben we dat natuurlijk graag. Met het juiste papier en wat Pritt kan het gewoon niet misgaan. Een zwarte en een witte pompon  sierden uiteindelijk mee de kamer op.

En dan: omdat ik helemaal op dreef was en het niet kon laten, maakte ik uit vilt nog een Halloween-maskertje voor ieder kind. Die maskertjes lagen mee op tafel als decoratie en mochten nadien mee naar huis.












En die zakjes? Vraag je je misschien af. Geven we die gewoon leeg mee? Of maken we er stiekem toch nog een snoepzakje van.
Wel dit was wat er in zat. Een ideetje dat ik op het internet oppikte (vraag me niet meer waar) en dat wonderwel  in het zwart wit thema paste. Toch een beetje een snoepzakje dus. Principes zijn er om een beetje te laten varen, niet?

 

Stoffen:Pauli
Fournituren: Veritas
Papier voor pomponnen: Dreamland
Cupcake materiaal: AVEVE

Geen opmerkingen:

Een reactie posten